شهید وشهادت
شهيد و شهادت
شهادت مرگي است، انتخاب شده، مرگي كه انسان به سوي آن ميرود نه آنكه به سوي انسان بيايد و اهميت و ارزش شهيد و شهادت نيز از همين جا سرچشمه ميگيرد.
اگر چه گفته ميشود شيعه اگر در بستر هم بميرد، شهيد است، اما شهادت درجاتي دارد كه عاليترينش جهاد در راه خداست.
ماده اصلي «شهادت» معني حضور را ميرساند، از اين رو شهادت و گواهي در كارها و اعمال نيز به همين ملاحظه از اين ماده مشتق گرديده است؛ ولي شهيد در چه صحنهاي حضور دارد؟ آيا هنگامي كه ميخواهد اين دنيا را ترك گويد شاهد و ناظر فرشتگان است؟ آيا شاهد و ناظر نعمتهايي است كه خداوند به او عنايت ميكند و او از همان آغاز مرگ آنها را مشاهده مينمايد؟ - چنانچه در روايات متعددي آمده است – آيا حضورش در پيشگاه خداست كه هرگز فناپذيرو نابودشدني نيست؟ و يا …
باري، هر معنايي كه داشته باشد، اين مفهوم را ميرساند كه شهيد مرگ ويژهاي دارد، سواي مرگهاي ديگر.
نخستين بار كلمه «شهيد» را پيامبر اكرم(ص) بر افرادي كه در راه خدا كشته ميشوند اطلاق كرده است. در روايتي ميخوانيم كه آن حضرت به يارانش فرمود:
جراحكم في سبيل الله و من قتل منكم فانه شهيد:
جراحاتي كه بر شما وارد ميشود در راه خداست و هر كس از شما كشته شود، شهيد است.
ارزش شهادت
در دنياي پرفتنه امروز كه عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته است و در زمانهاي كه مرزهاي جغرافيايي، معنا و مفهوم پيشين خود را در ساختار جديدي از معرفت و تحول مبنايي در حيات بشري، رفته رفته از دست ميدهند و اقتدار ملي هر كشور در بعد فرهنگي آن جلوه و ظهور مييابد، پاسداري از ارزشهاي فرهنگي، رويكردي واقعبينانه و استراتژيك خواهد بود. چنين است كه هر ندايي از رهايي و هر پرچمي از آزادگي در گستره گيتي، مورد هجوم توفانهاي زهرآگين اتحاديه جهاني زر و زور و تزوير قرار ميگيرد.
در اين ميان، رسالت همه آناني كه به عدالت، آزادي و رهايي ميانديشند و به آرمان بزرگ پيامبران ايمان دارند، آن است كه از فرهنگ ايستادگي و وارستگي در اين تهاجم بيحساب با هر وسيله ممكن صيانت و پاسداري كنند.
درخشانترين و فروزانترين ستاره آسمان فرهنگ رهايي، مشعل پرفروغ فرهنگ شهادت است.
تكريم و تعظيم شهيدان، تلاشي مقدس است در برافراشتن پرچمهاي سرخ استقلال و آزادي بشريت، از يوغ ذلت و اسارت و گام بلندي است در راستاي احياي ارزشهاي مكتب توحيد و عدالت؛ زيرا كه، «شهادت، مرگ در راه ارزشهاست» و هر شهيد، مشعلي است كه در بلنداي عزت و سرافرازي يك ملت، جاودانه ميدرخشد.
«شهيد، زيباترين زخم بر پيكر هستي و «شهادت» زيباترين غزلي است كه از لبهاي سرخ حقيقت ميتراود. شهادت بيداري را معنا ميكند و بينايي را شفاف ميسازد.
شهادت مشعلي است كه خداوند در جان برگزيدگانش برميافروزد، تا تاريكي از شانههاي زندگي بگريزد.
شهيد چشمه آتشي است كه خرمن ظلم را ميسوزاند و آب رواني است كه بر كوير تشنه عدالت جاري ميشود. هر شهيد سپيدهاي است كه در افق آسمانها طلوع ميكند و پيامآور صبح ميشود. شهادت شهيد به طور يقين بسيار پرارزشتر و مؤثرتر از حيات اوست. «شاهد» از اوصاف خداوند است و زماني كه كسي به آن درجه از خلوص برسد كه به مقام شهادت نايل آيد او مخلوقي است ملحق شده به خالق و عادي است و از «ونفخت فيه من روحي».
شهادت نه يك مردن، كه يك انتخاب است: «ولا تقولوا لمن يقتل في سبيل الله. اموات بل احياء و لكن لا تشعرون».(1)
هر كسي را كه در راه خدا كشته و شهيد شد، مرده نپنداريد؛ بلكه او زنده جاويد است وليكن شما اين حقيقت را در نخواهيد يافت.
شهيد همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حيات جاري در سطح طبيعت به حيات پشت پرده آن ميباشد.
در قرآن كريم، حدود ده آيه به صورت صريح درباره كساني كه در راه خدا كشته شده باشند، وجود دارد. از جمله مسايلي كه در اين آيات به آن اشاره شده است عبارت است از: زنده بودن شهيد، رزق شهيد، آمرزش گناهان شهيد، ضايع نشدن عمل شهيد، مسرت و خوشحالي شهيد، وارد شدن در رحمت الهي و رستگاري شهيد.
شهيد و شهادت در روايات
از پيامبر گرامي اسلام(ص) نقل شده است كه فرمود:
ما من قطره احب الي الله عزوجل من قطره دم في سبيل الله:
هيچ قطرهاي در پيشگاه خداوند محبوبتر از قطره خوني كه در راه خدا ريخته شود نيست.
فوق كل ذي بر بر حتي يقتل في سبيل الله فاذا قتل في سبيل الله فليس فوقه بر.
بالاتر از هر فرد نيكوكاري، نيكوكار ديگري وجود دارد كه در راه خدا كشته شود و آنگاه كه در راه خدا كشته شد بالاتر از او نيكوكاري وجود ندارد.
حديثي از پيامبر(ص) رسيده است كه فرمود:
شهيد داراي هفت خصلت است:
1. نخستين قطره خونش كه بر زمين ريزد تمام گناهانش آمرزيده ميشود.
2. سرش در دامن همسران بهشتي يعني حورالعين قرار ميگيرد و آنان غبار از چهرهاش ميزدايند و ميگويند درود بر تو و او نيز همين پاسخ را به آنها ميدهد.
3. از لباسهاي بهشتي بر او ميپوشانند.
4. خادمان بهشت بيدرنگ عطرهاي مخصوص بهشتي براي او حاضر ميسازند تا هر كدام را بخواهد، بگيرد و استفاده كند.
5. او هنگام جان دادن منزل خويش را در بهشت مشاهده ميكند.
6. به روح(3) او گفته ميشود در بهشت هر جا كه ميخواهد استراحت كند.
7. به وجه الله نظر ميكند و اين آسايش و راحتي خاص براي انبياء و شهداست.
مقام شهدا آنچنان بالاست كه در قيامت در بعضي مقامات همرديف و انبياء ميباشند. چرا كه پيغمبر(ص) ميفرمايد: ثلاثه يشفعون الي الله يوم القيمه فيشفعهم:
الانبيا ثم العلماء ثم الشهداء.
سه گروهند كه در قيامت شفاعتشان پذيرفته ميشود: انبياء، علماء و سپس شهدا. بايد توجه داشت كه شهادت مقام هر كسي كه كشته ميشود نيست؛ بلكه كسي شهيد است كه ايمان به خداوند داشته باشد، در جهاد شركت جويد و به خاطر خدا بجنگد و اگر كسي اين شرايط را نداشته باشد، كشته شدنش در هر كجا كه باشد شهادت محسوب نميشود؛ زيرا در حديثي از پيامبر(ص) آمده است: كسي در ميدان نبرد كشته ميشود و در پيشگاه خداوند عرض ميكند: من در راه تو كشته شدهام، پاسخ ميرسد: دروغ ميگويي؛ زيرا تو جنگيدي و ارادهات اين بود كه بگويند فلاني شجاع است و اين معني هم درباره تو گفته شد. چرا كه خداوند ميفرمايد: انما يتقبل الله من المتقين: خداوند عمل را از متقين ميپذيرد.
بايد توجه داشت كه شرايط غسل و كفن و دفن شهيد نيز از ساير كساني كه جهان را بدرود گفتهاند، ممتاز است: شهيد را با همان لباسهايي كه بر تن دارد و بدون غسل يعني همانگونه كه بدنش به خون آغشته است، دفن ميكنند، تنها چيزي كه در مراسم دفن شهيد با سايرين مشترك است، نماز است، يعني شهيد همانگونه كه كشته شده فقط نماز ميت بر او خوانده و دفن ميشود.
سلام و زيارت كردن شهدا
در حديثي از پيامبر(ص) نقل شده است كه رسول اكرم(ص) در روز احد بالاي سر «مصعب بن عمير» ايستاد و براي او دعا كرد و سپس گفت:
رسول خدا گواهي ميدهد كه شهدا شاهدان من نزد خدا در روز قيامت هستند. بياييد وايشان را زيارت كنيد، بر اينان سلام كنيد كه سوگند به آنكه جانم در دست اوست، هيچ كس نباشد كه بر آنها سلام كند، الا اينكه جوابش را ميدهند و آنها از ميوههاي بهشتي و هداياي آن روزي داده ميشوند. (4)
اين حديث بر زنده بودن شهدا و بر رزق و لزوم زيارت آنان دلالت دارد. و در قرآن كريم نيز آمده است: (5)
آنانكه در راه رضاي خدا، از وطن هجرت نمودند و در راه دين خدا كشته شدند و يا مرگشان فرا رسيد، البته خداوند، رزق و روزي نيكويي در بهشت ابد نصيبشان ميگرداند و همانا خداوند بهترين روزيدهندگان است. خداوند به آنان در بهشت منزلي عنايت كند كه بسيار به آن راضي و خشنود باشند.
در اين آيات پس از اينكه از رزق و روزي شهدا با نام رزق نيكو ياد ميكند جايگاه آنان را در بهشت معرفي و آن را مقام رضوان و رفيع ميداند. حقيقت رزق شهدا در جهان ديگر بر ما پوشيده است؛ ليكن ميدانيم كه رزق آنها از جانب خداست.
پاداش عمل شهيد
خداوند در چند مورد به پاداش بزرگ و ضايع نشدن عمل شهيد در قرآن اشاره فرموده است، از جمله: (6) كساني كه در راه خدا كشته شدند، خداوند هرگز اعمالشان را ضايع نگرداند و آنان را به سعادت هدايت كند و امورشان را اصلاح نمايد و به بهشتي كه از پيش مقامات آن را به آنها شناسانده است واردشان ميسازد.
و جالب است كه خداوند در آيه «4» همين سوره ميفرمايد: اگر خدا ميخواست، از كفار انتقام ميكشيد و همه را بدون زحمت جنگ شما، هلاك ميكرد، پس براي آزمايش خلق نسبت به يكديگر است.
و در سوره نسا و آيه «74» ميفرمايد: كسي كه در راه خدا جهاد كند و در راه خدا شهيد گردد يا پيروز شود، پاداش بزرگي به او عطا خواهيم كرد.
و خداوند در آيه «82» سوره توبه ميفرمايد: بگو آيا درباره ما جز يكي از دو نيكي را انتظار داريد؟ يا به شهادت ميرسيم و يا پيروز ميشويم. در هر حال خداوند خون شهيد را تضمين كرده و آن را هدر نميداند.
در زمان پيامبر(ص) نيز منافقين ميگفتند: اگر مؤمنين نزد ما بودند و به جنگ نميرفتند، نميمردند و كشته نميشدند و خدا در جواب آنها فرمود كه اين آرزوهاي باطل را حسرت بر دل آنها خواهد كرد و خداست كه زنده ميكند و يا ميميراند در هر وقت كه بخواهد.(7) در هر حال خداوند خون شهيدان را پاداش نيكو كه همانا دخول در بهشت است عطا خواهد فرمود.