آثار داشتن همت بلند:
آثار داشتن همت بلند:
1- بی نهایت بودن قدرت خدا و لطف خداوند. 2- شناخت شخصیت انسان: قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : و فیك انطوی العالم الاكبر دیوان الامام
علی (ع) ، ص 175. وَ عَلَّمَ آدَمَ الاسْماءَ كُلَّها بقره/31. أَنَا آتِیكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْكَ طَرْفُكَ نمل/40. 3- نمونه هایی از ارزش شخصیت انسانی: -
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْ ءٌ كافی، ج 5، ص 9. -
جنگ خندق، هنگام حفر گودال (خندق) حضرت رسول (ص) كلنگ می زدند و جرقه ای زده شد. حضرت (ص) بشارت فتح كاخهای روم و ایران را
دادند. - حضرت امیر (ع) می فرمودند: “وای بر من! اگر در گوشه ای از بلاد مسلمین فردی گرسنه باشد". بسترهای همت بلند: 1- قرآن، انسان را
ابدی و نتیجه ریز و درشت كارها را تا قیامت می داند. 2- قصد قربت و نیت خالص؛ یعنی همت را از محدود به نامحدود وصل كنید. 3- شرط
عصمت، اعلمیت، اتقی بودن، و حداقل عادل بودن برای آن است كه انسان به هر رهبری قانع نشود. 4- آیاتی از قبیل: قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً
طه/114. إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدی كهف/13. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ نساء/136. فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ
انشراح/7. یا أَیُّهَا الانْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلی رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ انشقاق/6. وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتّی یَأْتِیَكَ الْیَقِینُ حجر/99. فَاتَّقُوا اللّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ
تغابن/16. یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ آل عمران/102. الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْكِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ یُومِنُونَ بِهِ بقره/121. الَّذِینَ
یَذْكُرُونَ اللّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی جُنُوبِهِمْ آل عمران/191. و سفارشات دین از قبیل: وقف برای دیگران قیام برای مستضعفین هجرت و وابسته
نشدن به منطقه ای خاص مشورت و استمداد از افكار دیگران عفو و كظم غیظ نسبت به دیگران سیر و سفر و بازدید از آثار گذشتگان دعا برای
دیگران و دعاهایی از قبیل: قَالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ (ع) : اللَّهُمَّ! أَغْنِ كُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْیَانٍ اللَّهُمَّ! اقْضِ دَیْنَ كُلِّ مَدِینٍ
اللَّهُمَّ! فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ! رُدَّ كُلَّ غَرِیبٍ اللَّهُمَّ! فُكَّ كُلَّ أَسِیرٍ اللَّهُمَّ! أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ المصباح كفعمی، ص 617. قَالَ
الصَّادِقُ (ع) : اللَّهُمَّ! أَدْخِلْنِی فِی كُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَخْرِجْنِی مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی
مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كافی، ج 2، ص 529. اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ فاتحه/6.
مجموعه فیش های تبلیغی ص :31
السَّلامُ عَلَیْنَا وَ عَلَی عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ و آشنایی با تاریخ كسانی كه قرآن درباره آنها می گوید: فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ طه/72. وَ ما لَنا أَلا نَتَوَكَّلَ عَلَی
اللّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلی ما آذَیْتُمُونا وَ عَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ ابراهیم/12. إِنَّ اللّهَ اشْتَری مِنَ الْمُومِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ
الْجَنَّةَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْراةِ وَ الانْجِیلِ وَ الْقُرْآنِ توبه/111. فَالَّذِینَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ
أُوذُوا فِی سَبِیلِی وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لاكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ لادْخِلَنَّهُمْ جَنّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الانْهارُ آل عمران/195. 1- عفو و اغماض: وَ یَدْرَونَ
بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ رعد/22. قالَ لا تَثْرِیبَ عَلَیْكُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَكُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرّاحِمِینَ یوسف/92. 2- انفاق و بخشش: همه را عیال الله می داند
و مال را مال الله و دنیا را قلیل و خدا را ناظر و. . . 3 گرفتار عجب نمی شود، چون هر چه دارد در كنار آنچه باید باشد و بشود چیزی نیست: قَالَ
أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : من كبرت همته كبر اهتمامه غررالحكم، ص 448. 4- نسبت به دوستان حسادت نمی ورزد، چون بلند نظر است و نعمت
انان را هضم می كند. 5- چون چشم اندازش بلند است قدرت و اراده قوی دارد. قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : شجاعة الرجل علی قدر همته غررالحكم،
ص 447. 6- چو هدفش بالا و رضای خدا است، رضای این و آن در او اثر ندارد و قهرا انسانی مقاوم و پایدار است. - همت بلند غیر از طول عمر
است. در همّت بلند دیگران و آخرت و رضای خدا مطرحند، امّا در طول عمر هوسها و مقام ها و ریاست ها مطرح هستند. اگر همت بلند باشد از
نظر پاداش به مقدار همت اجر داریم و از نظر دنیایی لااقل به مقداری از آن می رسیم. بریدن از: كار، هدف، تحصیل، . . . اخروی: رسیدن به
پاداش های بلند، گر چه توفیق عمل پیدا نكند: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) : نِیَّةُ الْمُومِنِ خَیْرٌ مِنْ عَمَلِهِ كافی، ج 2، ص 84. روانی: حركت و خیزش برای
كارهای بزرگتر. اجتماعی: تشویق دیگران برای رسیدن به هدفها. - دوری از غرور و راضی نبودن به كارهای كوچك و كم. - سبب تقویت دیگران
می شود و افراد كوته همت را به عنوان الگو راهبری می كند. - دوری از یأس و ایجاد نشاط. - همت بلند سبب می شود كه انسان با طرحهای
بزرگ، انسانهای بزرگ و با اطلاعات وسیع سرو كار داشته باشد. ولی همت كوتاه با برخورد با یك حادثه، یك متلك، یك شكست موضعی رنجیده
و دلسرد و از كارش منصرف می شود. - همت بلند انسان را به برنامه ریزی های كلان و دراز مدت سوق می دهد. همت بلند انسان را به جذب
سرمایه ها و نیروها و اطلاعات می كشاند. همت بلند بر دو نوع است: مثبت و منفی: همت بلند مثبت: همت بلند گاهی در مسیر فاسد است.
یك قطبی كردن جهان همت بلند در راه استكبار است. همت بلند در راه اصلاح: هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ
وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ توبه/33.